fbpx

Sådan øges din konverteringsrate med Online Reputation Management

Det fleste virksomheder kan godt blive enige om, at det er godt at have et positivt online omdømme. Særligt i forbindelse med uforudsete hændelser som en shitstorm eller negative kundeanmeldelser eller anden dårlige omtale på nettet. Men at Online Reputation Management kan have direkte effekt på konverteringer er måske noget, de færreste tænker over. Læs med her og forstå den direkte sammenhæng mellem et styrket online omdømme og en øget konverteringsrate.

Det som en virksomhed opnår ved at have et styrket Online Reputation er den troværdighed, som er så vigtig for moderne forbrugere. Troværdighed lyder måske blødt, men faktisk er det en dyd, som kan have afgørende effekt i hvert lag i salgstragten:

  1. Kendskab
  2. Overvejelse
  3. Beslutning om køb
  4. Køb
  5. Service

Kendskab

Det første skridt i kunderejsen er at skabe kendskab til virksomheden. Har din virksomhed et stærkt og positivt online omdømme, er der ingen tvivl om, at Google har lagt mærke til dette. Selvom du måske endnu ikke har gjort noget alvorligt ud af SEO eller Google Ads, så vil den positive omtale omkring din virksomhed ikke gå ubemærket hen. 

Der kan tilmed findes positivt indhold fra tredjepart såsom kundeanmeldelser og omtale på sociale medier. Selvom brugere kan være hårde, når det gælder de negative kundeanmeldelser, så er de samtidig ivrige for at anbefale virksomheder, der har gjort et godt indtryk. 

Denne form for brugergenereret indhold vægter højt for Google. Søgemaskinens algoritmer forstår nemlig, at indholdet ikke kommer fra dig altså virksomheden. Og som bekendt vægter det højere hvad andre siger om dig, end hvad du selv siger om dig selv. Det er altså en stor blåstempling at få omtale andre steder på nettet end på dine egne sider. På den måde hjælper den gode omtale med at skabe mere kendskab til din virksomhed. 

Overvejelsesstadiet 

Har potentielle leads fundet frem til din virksomhed ved hjælp af kendskab beskrevet ovenfor, så er det nu your time to shine. Har du investeret i din Reputation Management, så vil den information, som potentielle leads finder frem til, være overvejende positiv. Her vil de finde positive kundeanmeldelser, som du formår at promovere på din hjemmeside. 

Skulle der være negative kundeanmeldelser, vil de konstruktive og venlige svar fra din virksomhed skabe et billede af din virksomhed som værende sympatisk og interesseret i at forbedre sig ved hjælp af feedback fra kunder.

Beslutning om køb

Dette punkt i salgstragten er selvfølgelig det mest afgørende. Det er her kunden skal overbevises om at købe dit produkt eller service. Er kunden i tvivl om produktet, kan den følelsesmæssige identifikation og troværdighed, som du har skabt ved Reputation Management, være tungen på vægtskålen. Hvis du samtidig har skabt den følelsesmæssige identifikation ved for eksempel at vise på din hjemmeside, at din virksomhed støtter et godt formål, har du fået plus på kontoen. Samtidig vil aktiv branding af dine positive kundeanmeldelser være noget, der kan overbevise en køber i tvivl om, at de skal handle med dig.

Køb

Kunden kan her have besluttet sig for at købe produktet men endnu ikke vide, om det skal være fra dig eller fra din konkurrent. Som det sker i mange brancher kan konkurrerende virksomheder have meget ens produkter til meget ens priser. Det kan være svært at konkurrere på netop de to parametre i et red ocean af produkter. Det er særligt her at Reputation Management virkelig kan gøre en forskel. Er prisen og produktet nogenlunde det samme, vil langt de fleste handle med den virksomhed der skiller sig ud på bløde parametre. Dette er netop troværdighed, emotionel identifikation og om virksomheden virker sympatisk. 

Service

Når man taler Online Reputation Management er denne del et af de vigtigste i salgstragten. Hvor mange virksomheder ‘glemmer’ kunden nu, efter de har foretaget et køb, så anbefaler vi hos ATAK Nordic det modsatte. Det er nemlig nu at din virksomhed kan høste de gode kundeanmeldelser, ved at kunden ikke føler sig glemt. Du skal vise at du stadig care – og at kunden er mere end blot en konvertering for din virksomhed. 

Formår du at gøre dette, vil du med stor sikkerhed bygge videre på dit online omdømme, og skabe en positiv sneboldeffekt, hvor glade kunder indhenter nye kunder. Det er nemlig her, du skal indhente den gode kundeanmeldelse.  

Få en uforpligtende samtale med en af ATAK Nordics Reputation-eksperter i dag, og hør mere om hvordan vi kan hjælpe din virksomhed med at skabe en knivskarpt online omdømme.