Kan man fjerne dårlig omtale på nettet?

En af de ting, man arbejder med inden for reputation management, er at fjerne dårlig omtale på Google. Dårlig omtale er i relation til en virksomhed ofte i form af negative kundeanmeldelser, der fylder på nettet. Det kan også være ‘møgsager,’ som der er skrevet om i artikler og andre nyhedsmedier. Fælles for dem alle er, at de popper op som søgeresultater på side 1, når nogen Google virksomhedens navn. Det er der råd for, og du kan læse mere om, hvordan man håndterer dårlig omtale af virksomheder i online reputation regi her.(link til Michaels blogindlæg)

Dette blogindlæg tager udgangspunkt i dårlig omtale på nettet for personer. Det er nemlig noget, som rigtig mange døjer med, men som de færreste egentlig tænker over. Bare tænk tilbage på en medie-shitstorm, der handlede om en eller anden navngiven person. Lad os sige han hed Kim Petersen. Kim Petersen var måske centrum for en møgsag, der både udspillede sig i medierne og på sociale medier. Det kan også være, at Kim Petersen blev fejlagtigt anklaget for en forbrydelse, og uberettiget ‘hængt ud’ i medierne. Det kan være flere år siden, men der er meget stor chance for, at vores fiktive eksempel Kim Petersen stadig ville døje med eftervirkningerne den dag i dag.

I modsætning til du og jeg (og medierne for den sags skyld), så glemmer Google aldrig. Det vil sige, at alt den information, der blev lagt på nettet dengang Kim Petersen befandt sig i mediernes søgelys, stadig ligger der den dag i dag. En enkelt søgning på Kim Petersens navn vil vise alle de største søgeresultater – også dem der måske er 10-15 år gamle. Er Kim Petersen tilmed en privatperson, der ikke stod skrevet meget om på nettet før shitstormen, ja, så er det endnu værre. For så vil den dårlige omtale være det eneste der popper op i søgeresultaterne, fordi det også er det eneste indhold, der ligger på nettet om Kim Petersen. 

Konsekvenserne af dårlig omtale på nettet

Fortsætter vi med vores fiktive eksempel Kim Petersen, kan vi dykke lidt dybere ned i, hvad den dårlige omtale på Google betyder for ham. Det er blevet mere og mere almindeligt for arbejdsgivere at lave en Google-søgning af en kandidat som et led i en ansættelsesprocess. Lad os sige, at Kim Petersen skulle til jobsamtale, og arbejdsgiveren søger på hans navn. Her kommer al den dårlige omtale frem på Google, og er arbejdsgiveren i tvivl mellem Kim Petersen og en anden kandidat, kan det potentielt påvirke hendes beslutning. Derfor kan dårlig omtale på nettet faktisk påvirke ens arbejdsliv og jobmuligheder. 

Det samme kan ske, hvis Kim Petersen vil starte virksomhed, og potentielle investorer og/eller kunder måske vælger ham fra som følge af den dårlige omtale, der ligger om ham på nettet. Det kan også have følger for Kim Petersens privat- og familieliv, hvis børn og familiemedlemmers kolleger eller klassekammerater finder frem til den dårlige omtale på nettet.

Du er dit digitale omdømme

Denne problemstilling vil kun tiltage i takt med, at vores liv i stigende grad udspiller sig på nettet. Da vi lever i et digitalt informationssamfund, kan ens digitale omdømme have altafgørende betydning i det virkelige liv. Samtidig er det, der driver Google – og sociale medier for den sags skyld – algoritmer. Algoritmerne er drevet af interaktioner og kliks, og jo mere sensationel en sag er, jo mere ‘spalteplads’ vil den få på Google. Det sensationelle har alle dage været drevet af negative historier med en simplificeret og sort/hvid fremstilling af begivenhederne. For at vende tilbage til vores fiktive karakter Kim Pedersen, kan vi illustrere et eksempel i følgende. 

Kim Petersen er blevet hængt ud i medierne for at nægte at betale for 10 appelsiner. Sagen kører i medierne og på sociale medier, og Kim Petersen bliver tegnet som en snylter, der ikke betaler sine regninger. Men Kim Petersen nægtede at betale for appelsinerne, fordi de viste sig at være pilrådne. Den opklarende historie genererer ikke lige så mange kliks eller delinger på de sociale medier og på nyhedsmediernes hjemmeside. 

De resultater, der omhandler den opklarende historie, får altså ikke lige så meget opmærksomhed, og i Googles øjne er de resultater derfor ikke relevante for brugerne. De negative historier skabte så meget opmærksomhed, at de ligger på side 1 på Google. Søger man på Kim Petersens navn 10 år senere, vil søgeresultaterne om Kim Pedersen, manden der ikke betaler for sine appelsiner, stadig ligge på side 1. 

Men selv i tilfældet af at Kim Petersen virkelig ikke havde betalt for sine appelsiner, fordi han virkelig var en snylter, ville det så være fair, at den dårlig omtale stadig følger ham så mange år senere?

En chance til

I mange af de tilfælde, hvor personer døjer med dårlig omtale på nettet, kan det være helt uskyldige personer, der mod deres vilje bliver trukket ind i mediemøllen. I andre tilfælde kan det være en person, der har begået en forbrydelse, er dømt og har udstået sin straf. Men på trods af at hændelsen er et overstået kapitel for personen, så følger den dårlige omtale på Google som superlim. Google og de sociale medier vil altså være en slags offentlig domstol, som aldrig lader den dømte komme videre, efter han eller hun har udstået sin straf. På Google er straffen nemlig livstid. Bogstavelig talt.

Det er der heldigvis råd for. Hos ATAK Nordic er en af vores spidskompetencer nemlig at bearbejde den dårlige omtale. Dette kaldes i fagtermer reputation management eller online reputation management. Helt at fjerne dårlig omtale på Google kan dog sjældent lade sig gøre, men man kan begrave det, hvilket er ganske effektivt. 

Det kan opnås ved at styrke den digitale identitet af personen, og dermed skubbe den dårlige omtale om på side 2, 3 eller 4 på Google. Det er nemlig de færreste, der bladrer på langt tilbage på Google. En stående joke i digital marketing er: “If you want to hide a body, put it on page 2 in Google.” Processen med at fjerne – eller nærmere begrave – dårlig omtale på nettet er lang og tidskrævende, men det lykkes i langt de fleste tilfælde. For mange mennesker kan det betyde en helt ny start på livet endelig at slippe for den dårlige omtale på nettet. 

Du kan læse mere om, hvordan ATAK Nordic arbejder med at bearbejde dårlig omtale på nettet her.(link til underside)
ATAK Nordic arbejder naturligvis med fuld fortrolighed og diskretion, og du kan anonymt kontakte en af vores Reputation-specialister til en uforpligtende samtale, og høre hvordan vi kan hjælpe dig. Kontakt os her.