3 råd til at håndtere dårlig omtale på Google for virksomheder vha. Online Reputation Management

Rigtig mange mennesker, der skal købe noget, starter med at søge på det i Google. Det gør de af flere årsager. De typiske årsager er, at de gerne vil finde ud af hvor de kan få det billigst, eller hvor de kan få den bedste kvalitet og de bedste fordele. 

Det kunne også være en mulig B2B samarbejdspartner, der googler en virksomhed inden, de tager kontakt. Og finder de så noget, der slår skår i deres billede af virksomheden, så vælger de højst sandsynligt nok en anden samarbejdspartner.

Af den grund, er det som virksomhed særdeles vigtigt at der ikke ligger dårlig omtale af virksomheden, når man søger på den i Google, eller på produkter eller ydelser, som virksomheden tilbyder, og er synlig på i Google.

En virksomheds online identitet har nemlig stor betydning, for om folk, der søger i Google, vælger lige præcis din virksomhed, eller om de leder videre, og klikker sig ind på en anden virksomhed, der tilbyder det samme, men som ikke har dårlig omtale på Google.

Dermed har Google stor indflydelse på en virksomheds mulighed for indtjening, så hvis man forstår at gribe sin virksomheds online omdømme an på den rigtige måde, er Google éns ven, og kan være medvirkende til at en virksomhed får besøgende ind på sin hjemmeside, og dermed potentielt flere betalende kunder i butikken.

Online Reputation Management

Hvordan sørger man så for at éns virksomhed har et godt omdømme på nettet / på Google?

Måden, man gør det på, er ved hjælp af Online Reputation Management, som er en yderst effektiv metode til at håndtere sit online omdømme på.

Online Reputation Management inkluderer flere forskellige metoder og teknikker, som man kan benytte sig af – alt efter om man vil passe og pleje, rydde op, eller helt fjerne noget på nettet. 

Disse metoder kan inddeles i henholdsvis proaktive og reaktive metoder. Det vil sige at der findes både noget, man kan gøre inden der findes noget negativt i Google om éns virksomhed, og der findes ting, man kan gøre efter at der er kommet negativ omtale om éns virksomhed i Google.

Det er en rigtig god idé at være proaktiv, når det kommer til Online Reputation Management, da oprydningsarbejdet vil være meget nemmere, hvis man har lavet noget godt forarbejde.

Står du og din virksomhed med et problem angående negativ omtale i Googles søgeresultater, som I gerne vil have fjernet? Så kan I med fordel tage kontakt til ATAK Nordic, som er eksperter i Online Reputation Management, og har hjulpet adskillige virksomheder, såvel som privatpersoner gennem årene.

Hvis man har mod på det, er der imidlertid også nogle ting, man som virksomhed selv kan gøre. Derfor har vi her samlet 3 råd til at håndtere sit online omdømme på nettet:

3 råd til at håndtere dårlig omtale på nettet:

1. Sørg for at have en strategi

Det er en rigtig god idé at have en strategi på plads for, hvordan man som virksomhed vil reagere, hvis man kommer ud for dårlig omtale på nettet.
Det kunne fx være at en kunde, der brokker sig over virksomheden, eller ét af dens produkter på Facebook, Twitter osv.
Her er det vigtigt at have defineret en slagplan for, hvordan man kommunikerer på en måde, der ikke eskalerer situationen, og måske gør kunden endnu mere utilfreds, og måske opildner andre til også at skrive dårligt om virksomheden.
Har man på forhånd definere en strategi for, hvordan man tackler den slags på, samt en god professionel ”tone of voice”, er det nemmere at tage brodden af dumme situationer, så virksomheden ikke ender i en shitstorm, der fx eventuelt kunne medføre at den sure kunde, og muligvis flere andre, ville skrive dårlige anmeldelser på fx Trustpilot, som ofte er et søgeresultat, der er synligt som nogle af de første resultater i Google, når man søger på en virksomhed.

2. Forhold jer reaktivt til dårlig omtale såsom dårlige anmeldelser

Det er i de fleste tilfælde en god idé at man som virksomhed reagerer på negativ omtale fx i anmeldelser, i en artikel i et nyhedsmedie, eller andre steder. Hvis man ignorerer den dårlige omtale, får den lov til at stå som det eneste synspunkt i sagen. Det er derfor ofte bedre at reagere og forholde sig til den negative omtale, fx ved at udgive en pressemeddelelse, der forklarer, eller tager afstand fra omtalen.

3. Inviter dine tilfredse kunder til at skrive en anmeldelse af jer eller jeres produkt

Der er mange kunder og ikke mindst samarbejdspartnere, der ikke tænker over at rose en virksomhed, eller dens produkt og ydelser, hvis den har gjort noget godt. De fleste er dog hurtige til at komme til tasterne, hvis der er noget, de er utilfredse med.

Derfor er er det en rigtig god idé som virksomhed at opfordre dine kunder til at skrive en anmeldelse, hvis de har været tilfredse med deres oplevelse hos jer. På den måde, vil jeres virksomhed, stødt og roligt opbygge et positiv omdømme på nettet, som også vil være medvirkende til at overskygge eventuel fremtidig dårlig omtale.