fbpx

3 tips til at håndtere negative anmeldelser på nettet med Online Reputation Management

I denne digitale tidsalder, vi lever i i dag, er det vigtigere end nogensinde før at der på nettet eksisterer gode anmeldelser af éns virksomhed og de produkter, eller ydelser, som den tilbyder. Grunden til at det er så vigtigt at have gode anmeldelser af sin virksomhed på nettet, er at flere og flere mennesker, der gerne vil købe noget hos en given virksomhed, tjekker anmeldelser af virksomheden før de beslutter sig for at handle hos den givne virksomhed.

Og hvis der så ligger overvejende dårlige kundeanmeldelser, eller slet ingen anmeldelser, vil der være langt større sandsynlighed for at folk vælger at handle hos den virksomhed, hvor der måske bare ligger en enkelt god anmeldelse (eller flere selvfølgelig).

Dette siger noget om, hvor vigtigt det er at have positive anmeldelser liggende online af sin virksomhed. Der er simpelthen kunder at få på det, og penge at tjene i sidste ende, og af den grund er online anmeldelser og overordnet Online Reputation Management et særdeles vigtigt område at have fokus på for virksomheder.

Hvordan håndterer man negative kundeanmeldelser online?

Der findes forskellige online portaler, hvor det er muligt for folk at skrive en kundeanmeldelse. Den mest kendte i Danmark er nok Trustpilot, hvor enhver nemt og hurtigt kan gå ind og skrive en anmeldelse af en virksomhed, eller dens produkter og ydelser.

Der findes også andre steder, hvor der er muligt at skrive anmeldelser fx på Google My Business, tripadvisor.dk og anmeld-haanvaerker.dk.

Når man som virksomhed kommer ud for at nogen har skrevet en dårlig anmeldelse af sin virksomhed, er det vigtigt at man håndterer den på en hensigtsmæssig måde. Alt efter situationen og anmeldelsens karakter, er der forskellige måder at tage hånd om det på.

Her får du 3 overordnede tips til håndtering af negative kundeanmeldelser online:

  1. Vær proaktiv – sørg for at have en strategi for, hvordan I svarer – hvilken “tone of voice” etc.
  2. Sørg for at svare på alle negative anmeldelser
  3. Tilbyd den utilfredse kunde en eller anden form for passende kompensation

Fordele ved positive anmeldelser online:

  1. Det giver din virksomhed et fortrin frem for dem, der har negative anmeldelser
  2. Det gør at din virksomhed overordnet får et mere positivt online omdømme
  3. Det styrker din virksomheds brand
  4. Det hjælper til at få flere kunder

FAQ – Ofte stillede spørgsmål om håndtering af anmeldelser online

  1. Hvordan håndterer man negative anmeldelser online?
    Man håndterer bedst negative kundeanmeldelser online ved at forholde sig både proaktivt og reaktivt til dem
  2. Hvordan får man flere positive anmeldelser?
    En god måde at få flere positive anmeldelser på, er fx ved at opfordre tidligere kunder til at lave en positiv anmeldelse


Bliv klogere på, hvordan ATAK Nordic kan hjælpe dig med at håndtere negativ omtale online ved hjælp af Reputation Management her: 3 råd til at håndtere dårlig omtale på Google for virksomheder vha. Online Reputation Management